Wednesday, January 19, 2011

Cara Saya Berpantang

Kali ni saja nak share cara-cara saya berpantang atau lebih kepada "refresher" utk saya. Untuk ingat balik apa yang saya buat time berpantang sebelum ini. Saya dulu ceaser so ada mende2 yang tak dapat nak buat seperti orang yang bersalin normal. Kali ni pon ceaser juga so lebih kurang sama le caranya.

Set Bersalin
Saya beli Set Bersalin Afiat saje. Opss pembetulan my mom yang hadiahkan. Saya beli set orang kampung je. Ada sorang nenek di Kampung Abah saya. So saya guna kedua2 sekali kecuali rempah yg nenek tu punye. Saya BF takut baby cirit sbb panas. Selamat...hahaha..jahat!!



Kali ini maybe terus guna Afiat juga. Tapi dalam set tu takde Pilis. Bedak hangat ada la. So kena carik Pilis juga la. Nenek kt kg Abah tu dah tak buat dah. hhmmm.. Cakap saje ni tapi belum beli pon lagi. Dalam Warisan afiat ni ada akar kayu. Kalau tak silap ikut arahan situ minum air akar kayu selepas bersalin 20 hari.

Berurut
Sebabkan ceaser seminggu lepas bersalin baru saya berurut utk 3hari berturut2. Tapi perut tak usik le kan.

Kali ni saya nak try Makcik tukang urut yg lain. Sbb nenek yang urut saya tu dah tua macam tak terasa sangat urutnya. Belum call lagi makcik ni. Tak tau style dia camne. Haritu lepas Qaseh 4 bulan ada pergi urut dengan dia. Sedap juga. Tapi tang perut tu yg tak tahan. Sakit woo..Almaklumlah dah 4 bulan baru diurut angin pon dah banyak.

Bertungku
Tungku mmg dah ada yang dulu. MIL akan panaskan tungku, kemudian balut dgn daun mengkudu. Eh, mesti la balut dengan kain. Kalau tak mau melecur kulit. Tungku semua kecuali tang perut la.

Kali ni kan dah ada bantal panas tu. MIL ada pinjam MIL punye je la. Jimat..hahaha..Sebab MIL yang jaga saya time pantang ikut selesa MIL le nk guna yg mana. Saya ikut saje.

Minum Air Gamat
Fungsi air gamat untuk cepat sembuhkan luka. So hari2 minum air gamat + madu. Bape sudu ye air gamat tu tak ingat. Kena tgk balik kat botol dia. Fungsi madu untuk buat tekak bleh telan air gamat tu. Tanpa madu tak terdaya nak menelan rasanya. Bau dah le macam air limbah.



Bila saya minum air gamat ni sure di sinki dapur. Persediaan jika mahu termuntah..Senang kn. hehehe...Madu belum beli lagi Dulu SIL belikan di Cameron. Sini susah nak dapat madu asli. Bie, jom gi cameron!!

Menu Ikan Haruan
Menu tetap saya adalah ikan haruan. Dalam seminggu tu mesti 5hari makan ikan haruan. MIL masakkan sup, tumis halia, tumis cabai masak. Bagi saya sedap so takde masalah nak makan. Nak dibandingkan dengan minum pati haruan saya rela makan berekor2 ikan haruan. Hahahaha



Ayam/daging MIL tak bagi saya makan time berpantang. Kalau my mom bagi makan ayam. Lain orang lain cara. Dah MIL yg jaga saya so saya ikut cara dia le.

Breakfast Nasi Panas
Breakfast mesti makan nasi. Selalunya dengan ikan bilis je la. Tak kisah saya ske!! Yang penting tak boleh tambah nasi. So masa ceduk nasi tu kena pandai2 budget byk mana sampai kenyang. Tak lupa juga minum susu ANMUM Lacta panas2.

Mandi
Of course air suam. Mandi 2x pagi dan petang. Petang paling lewat jam 6.00 - 6.30ptg.

Minum air alfafa
Masa dalam pantang b4 this saya susah nak buang air besar. Seminggu lepas discharged dr hospital baru boleh tapi SEKSA ya amat. Sampai luka darah le juga. Gerun kalau nak diingatkan balik. Lepas tu saya try minum Air Alfafa. Alhamdulillah dengan izin Allah senang buang air besar.

Alfafa ni pon belum beli lagi. Saya guna brand BAE. Pernah blog pasal Alfafa BAE ni. Hujung bulang ni cadang nak beli.

Bengkung
Bengkung Ammy Corset tu mmg dah ada. Sebabkan ceaser tak pakai juga. Pakai pon lepas sebulan tapi tak lama sebab susah nak duduk bila nak BF Qaseh. Last2 saya pakai Bengkung PB je. Tapi tak bape disiplin tu pasal perut tak bape nak flat. hehehe..

Dilarang keluar rumah
Yes. Itu saya betul2 ikut. Selama 44hari saya hanya keluar rumah untuk ke klinik sahaja. Kalau orang datang ziarah saya hantar takat pintu depan je.

Ok itu yang teringat waktu skang. Tak pasti kot2 ada yang terlupa.

So, puan2 semua ada apa2 tips yang sesuai untuk saya amalkan time berpantang nanti. Ada yang kontra sgt dengan cara puan2 ke??

Jom share cara berpantang anda..

5 comments:

Unknown said...

huda pakai set nona roguy masa husna..may be nak teruskan sbb serasi. masa kat paka urut lepas kuar sepital 3 hari, susu pun kuar dgn bnyknye :) Alhamdulillah, kat manjung ni nnti x sure lg dgn sape..tungku barut tu smua buat..mak huda tolong..huda x de makan haruan ke apa sbb normal kan, Alhamdulillah berkat bf, badan slim sendiri lepas tu :)

Puan ApasH said...

Huda:

betul tu yang penting serasi. Tapi Afiat ni ekonomi sgt2 compare dgn yg lain. Huda dah mmg asal slim boleh la.

Akak BF pon takdenye slim sebab b4 preggy pon tak slim. hahaha..xpe la janji berat turun kepada yg asal.

mama salmi said...

apash, sama la kita..bf tp tak slim pun hahah..tu yg heran tu :p sama je la cara kita pantang sbbnya c-ser kan hehe...tp nk tnya, mmg pas 4 bln apash da gi urut perut ke? saya smpai skrg nih masih tak terusik perut tu huhu..takutttt!

Puan ApasH said...

Salmi:

A ah. Tapi perit skit. Alhamdulillah xde ape2 la. Saya pergi urut pon saya tanya dulu bidan tu. Dia kata boleh baru saya pergi.

Azie said...

Salam huda, boleh tau kat paka awak berurut dgn sape? Sy mungkin pantang kat paka jugak. Tq :)