Saturday, January 22, 2011

Donut



Ade sesiapa yang tak pernah makan donut ke sebelum ni?? Jika ada sila bagitau ye.

Alkisah donut dalam hidup sama bermula dgn donut yg my mom buat sendiri. Tu long time ago masa my mum surirumah tangga sepenuh masa. Tapi selepas tu kisah donut dalam hidup saya hanya dengan donut yg 'Mamak teng-teng" jual petang2 tu.

Mamak teng-teng tu mamak yg jual roti2, jajan naik motor tu le. Kat area rumah kami dulu dia dtg jual petang2 selalunya. Mamak teng-teng tu juga le yg angkat my bro lepas kena langgar lari oleh sorang "mat rempit". Even waktu tu belum kuar lagi title 'Mat Rempit'. Sungguh my bro terhutang budi pada mamak teng-teng tu.

Ok back to the story. Taste donut saya mesti yg super gebu. Donut mamak tu mmg menepati citarasa saya. Actually saya agak memilih dalam bab donut ni. Saya jarang ske donut yg selalu makcik2 jual tu. Sebab dia tak 'super gebu'. Sebabkan ada dasar memilih tu buat saya kurang nk beli donut kecuali sah dia mmg super gebu. hehehe..



Bila kita semakin maju..ada plak dunkin donut. Pantang ke KL mesti nak beli dunkin donut. Paling2 kurang beli kat PUDURAYA bawak balik Ipoh. Bila advance lagi kat R&R Tapah pon dah ada Dunkin Donut.




Cerita donut dalam hidup saya semakin meriah bila Kinta City Ipoh ada Big Apple plak. Terus tak berapa pandang dunkin donut yg paling dekat ada kat Tapah tu. hehehe..My fav of course Alien & Duren Duren kalau ada musim.





Semalam bertambah lagi chapter donut dalam hidup saya. Atas sebab semalam saya 1st time buat donut sendiri uoollss.."Vangga"..Tapi tak mencapai piawaian 'supe gebu' saya tu. Tapi xde le keras sangat. Buat skit je. Dapat le 13biji saiz sedang2. Yang penting habis licin.

Yang lawaknye semalam refer buku resepi MIL yg lama. Sukatan pon sukatan dulu2. Kati la, auns la. Siap ada resepi yg guna tahil. Tak ke jenuh fikir conversion. Nasib baik le setakat kati tu mmg tau.

Apepon dah tau cara nak wat donut. Pasni bleh try resepi2 lain moga2 saya jumpe respi yg menghasilkan donut 'super gebu' kegemaran saya.

Note: Gambar sume digoogle ye.

No comments: