Friday, October 15, 2010

Susu Ape???

Currently Qaseh minum susu Enfagrow A+ (original)...kenapa saya decide utk bagi Qaseh minum Enfagrow sbb dari awal2 lu bila EBM saya x mencukupi saya topup dgn Enfalac A+. Lepas Enfalac A+ tukar ke Enfapro A+. So bila dh stick dgn 1 brand.. tanpa mencuba yang lain terus kami pilih Enfagrow A+.



Alhamdulillah Qaseh tak menghadapi ape masalah dgn Susu tersebut. CUMA.....dengan harga nya RM94.90 utk 1.7kg di TESCO agak membebankan kami sebagai parents. Lagi2 Qaseh skang akan consumed 3.4kg sebulan. Mungkin kurang banding ngn org lain. Tapi to spend almost RM200 utk susu sahaja make our monthly expenses tight. Lagi2 adik Qaseh bakal tiba tahun depan.

Jadi kami cuba introduce susu lain yg agak murah. Kami try dgn SUSTAGEN junior dulu. Tapi kami amik perisa vanilla. Sebab x jumpe plak original flavor kt TESCO tu. Tak pasti le ade perisa original ke tak.

Bulat2 Qaseh tolak. Dia rasa then dia buat muka pelik sambil tgk botol susu tu. Then dia sua botol kat saya sambil ckp "TAK NAK".....



So, sebelum kami cuba brand susu lain..korg bleh suggest tak susu mana yg agak sama rasa mcm Enfagrow A+ perisa original tu dgn harga yang lebih menjimatkan.

Sebab kes nk berjimat ni lagi buat saya berkobar2 utk BF adik Qaseh nanti. Moga2 lebih dr setahun. Dgn Qaseh survived setahun je pon. Dan mintak2 my SPECTRA 3 still in good condition. Amin....

9 comments:

eima said...

sustagen ni manis...
sbb aku dah rasa nape anak aku suka sgt minum ....sampai asek nk susu je .. rupenye sedap ...sblm fahim amik sustagen die minum anmum ... tawar mmg rasa susu budak .. mayb ko bleh try anmum ..mimtak sample kat mana supermarket yg ade promoter ok ....
takpun just call anmum @ try kat web anmum slalu ade nk bg sample free ....bazir klu beli sekotak anak xmo minum ...

ieyza said...

hai...act...my doter pun minum susu brand mead johnson nie since baby hingga la skang nie 2 tahun...but i tak prefer la untuk tukar susu coz anak sesuai sesangat...mmgla mahal tapi kiter tgk pada kebaikannyer...i rasa u pun perasan yang anak2 minum susu nie lebih active and more focus pada something...tul tak??coz dier membina sel-sel dlm otak...so dear...selagi boleh bertahan...jgnla tukar yer...hehehe

Puan ApasH said...

eima:

Ni kes nk kena rajin tgk website susu2 then minta sample le eh..mmg rugi pon. Aritu beli sustagen sekotak tu..kira membazir je la..

Orked said...

anak saya keduanya mmg minum susu ni..dulu kita org beli gak kat tmpat mcm giant, tesco & lain2. Tapi setelah di survey2 tempat yang harga murah adalah 99 speed mart..

Puan ApasH said...

ieyza: Kalau mampu mmg saya pon x nak tukar. Buat ape susah2 nk fikirkan susu yg lain plak kan. Sbg ibu mmg kita nak yg terbaik utk anak. Tak dapat terus BF..usaha carik the best FM utk dia. Tapi dah tak mampu. Nak wat camne.

Itu yang terpaksa juga carik brand lain..

azzey said...

ApasH: No idea la dik! akak dulu anak BF je....cuba tanya2 kengakawan ke....

MaDaM LiEzA said...

salam... cuba ko try anmum.. psl anak aku dulu lagi perit psl dia minum soya je .. setahun kebawah isomil.. then umur setahun pediasure... pediasure utk 1.7kg dlm 120+++.. perit gak tp nak buet camne psl dia alah susu lembu.. tp bila jengah 3 thn.. Dr suh cuba.. aku bg mcm2 susu formula yg bukan soya dia tak mo.. last2 aku try anmum.. ok dia minum abih.. so skrg aku pakai anmum... pastu aku tgk badan dia pun leh terima psl takde cirit @ naik bintat2 merah ...psl dulu sblm 3 thn kalau susu lembu dia akan cirit & naik ruam satu badan. kdg2 aku beli gak sustagen tp kena beli perasa madu br dia layan....

Sha@Mama TinaAzra said...

anak sha minum enfalac a+ terus ke enfapro a+ tp dia takmo enfagrow, so kami tukar ke lactogen. rasanya hampir serupa cuma harganya murah sikit lah.

skrg ni anak sha minum nespray 3+ original. baru je tukar. Rasa pun hampir sama dgn lactogen cuma baunya wangi sikit.

nespray takde sampel, kena beli yg kecik..lactogen pun sama..

Orked said...

anak saya pun minum enfagrow A+ mmg dari lahir minum susu jenama enfa..tapi susu enfagrow skg makin naik harga..kat 99 speedmart cikit2 harganya naik..skg yg 650 tu dah 71+..bg susu lain dia tak nak..dia miunum perisa honey..penah saya tbeli perisa vanilla..langsung dia tak nak minum..nak tak nak tpaksa saya beli susu lg sekotak perisa honey & cmapurkan dgn vanilla td..skg adiknye pulak minum susu enfapro A+...tak lame lg adiknye pulak lg sorang..mudah2an murah rezeki utk baby yg akn dtg..x smpai hati pulak nak tykarkan susu lain utknye..insyaallah selagi tdaya n tmampu..