Friday, October 1, 2010

Bila saya bercakap tentang family planning

Since preggy baby no.2 ni, selalu gak dpt feedback nape tak amalkan family planning utk jarakkan kehamilan. Lagi2 saya aritu ceaser than ade extended tear plak kan. Sepatutnya biar jarak 3 tahun. Tapi dah rezeki Allah nak bagi kan. Kami terima dgn syukur.




Even my fren *U know who u are* amik pil...tapi melekat juga. Itu lah di namakan rezeki. Kalau sudah kehendak Allah siapa kita utk menidakkannya.

For my case, yes its true better jarakkan kehamilan. We all planning nk tunggu Qaseh 2thn baru start project baby no. 2. Plan asal end of 2010 or early 2011 Project Baby no.2 will kick off. If mmg rezeki kami baby no.2 will born in 2011 juga. Dari segi beza tahun still Qaseh & adik nye jarak 2thn. Tapi dr segi jarak usia Qaseh & adik dia will be 2thn ++ nearly 3thn..kire orait le kan.

Tapi, baby no.2 muncul terawal skit plak. Dah insyallah baby no.2 will be born masa Qaseh nearly hit 2years old. Dari beza tahun still 2thn.

Even eager nk dpt baby no.2, kesihatan & keselamatan saya (si ibu) masih di ambil berat. Tu pasal awal2 dh gi minta opinion doktor pakar. Doktor pakar pon kata ok..so insyaallah dgn izin Allah me & baby will be fine.




Masuk part x merasa le camne keadaan & perasaan & kesakitan semasa nk push baby. Dah tertulis saya x dapat merasainya masa Qaseh mahupon baby no.2. Bukan sbb saya x jarakkan kehamilan saya ye. Saya ni mmg konpem2 baby no.2 kena ceaser gak sbb aritu ada extended tear. Even jarak kehamilan 3 -4 tahun pon..saya tetap ceaser.

Yang beza nya, masa Qaseh dapat le merasai sakit contraction tu. Dapat le merasai kesakitan 'kena seluk' tu. Cuma bukan rezeki utk merasai "PUSH" baby camner. For baby no.2 case plak..doktor explain saya akan di ceaser before saya sakit contraction. Lagi better once baby dh matang terus operate. Minta2 mcm tu le. Semoga le tak berlaku early contraction kan. Tanggung sakit perut di belah je la nanti. Moga2..amin.....




Terbaca entry Mommy Mia tadi, dia mention pasal kaitan umur dan plan for the next baby. Bagi wanita2 yg kawin agak2 ujung 20-an or early 30-an ini yg menjadi issue kan. Our clock is ticking. For my health concern saya akan last pregnant umur 35 or 36thn. Saya kawin umur 26thn so ade masa 10thn utk process buat anak..hahahaha..Kalau amalkan gap between pregnancy 3thn, jadinya lebih kurang 3org anak je la. Unless dapat twins..itu special kes laa..

Saya 4 beradik, en.hubby 2 beradik. So kalau boleh kami tak nak le anak sikit. Tapi itu le semuanya rezeki dr Allah kan. Kita sebagai manusia hanya bleh merancang. So kami plan kalau boleh biarlah 4org anak atau lebih. Tiada had yg kami tetapkan..cuma saya je tetapkan had umur utk mengandung..hehehe..so kami berserah je. So utk menjadi family seperti John & Kate Plus 8 ke, 18kids & counting ke macam susah le skit kan. Kecuali dapat sextuplets cam John & Kate tu.




Dalam history keluarga besar belah saya dan suami ada kes pasangan yang belum mempunyai rezeki utk menimang cahaya mata. Dari situ mengajar kami utk tidak terlalu merancang. Kami cuma berusaha dan berserah. Jika sudah rezeki kami setakat baby. no 2 mahupon Qaseh seorang je..kami tetap redha kerana kami masih bertuah berbanding dgn org lain yg masih berusaha utk mendapatkan cahaya mata.

Even masa beraya ke umah makcik saya yg seorang nurse (skang nurse di LPPKN)..bgtau lepas baby no.2 ni consider le family planning. Dia pon explain semua option. Sesetengah tu saya mmg dh tau. Yela dr dalam wad lps bersalinkan Qaseh dh ade nurse dtg explain pasal family planning kan. Tapi saya hanya tersenyum. Sebab sampai skang en.hubby x berapa bagi saya amik pil sbb takut gemuk bila dh menopause. Bab kesahihan tu belum saya jumpe lagi la. Cuma doktor penah explain Pil yasmin bagus & xde side effect. Tapi itule Yasmin tu mahal. Bukan kemampuan kami.

Apepon ini perlu dibincangkan betul2 dgn en.hubby. Sebelum membuat sebarang keputusan. So ada dalam 23weeks +/- lagi utk difikirkan b4 baby no.2 make a big entrance..insyaallah..

Note: Ini sekadar bebelan saya..tersilap kata mohon maaf ye. Kalau tersilap fakta jgn malu2 sila betulkan ye.

2 comments:

Mek Rose said...

sy ni pon dah masuk 30..beranak anak sulung pon c-zer..tapi bila pikir takut sgt2 if tak dpt langsung bila dah terlalu merancang ni..
if bolehnak sgt2 2nd bb utk masa skang..tapi kene hold dulu kot maybe 4 bulan lagi ke..sbb rafiq masih fully bf..rasa sedih takut2 masa pegnent nnti ade masalah2 lain yg buatkan sy tak dpt menyusukan rafiq..
betul tu..semua tu rezeki Allah..terima ajeler..:-)

Unknown said...

betul kak, sume tu ketentuan Allah:) huda pun even lahir husna normal, ada plan nk jarakkan at least 2 thn dia cukup susu badan tp dah nama pun rezeki ramadhan:) terima seadanya..