Thursday, December 30, 2010

My First Red Velvet Cake



Mesti ada yang terfikir itu cake ke?? Dah macam BATA yang sudah diplaster dengan cement putih jer...



Takpe..saya tak kecik hati. Sebab that's also my first impression. Itu sume sebab saya takde 2 acuan bulat yg sama. Sume lain2 besar nya. Yang ada 2 acuan petak je. Jadila...Nak bake asing2 takut tak boleh. Oven pon kecik je. Kalau letak atas bawah mau ke kek masak sama rata.





Lapisan cream cheese frosting kat tengah2 tu sikit sangat la. Bukan ape..cream cheese tu skit je..takut kang letak banyak2 kat tengah tak cukup plak nak cover luar. Sepatutnya guna 2pack of cream cheese tapi saya ada 1 je. So..that's why skit je dpt..


My first slice of Red Velvet Cake


My verdict on this cake ..cream cheese frosting mmg meletupss kan. Cuma kek tu a lil bit dry. Maybe saya bakar lama sangat kot. Lepas ni kalau buat lagi kena kurangkan masa bakar. Cake kalau moist lagi sedap kan...

Then lepas masuk peti sejuk lagi bertambah dry & keras le cake tu kan. So, tips nya adalah bagi cake defrost sekejap before makan. Baru OK...

Personally saya ske juga cake ni. Thanks to the cream cheese..mcm right combination. Saya tak pernah makan red velvet cake lain b4 this. So tak dapat nk compare le kan. Makan buat sendiri je pon. Jadi le kan..


Resepi rujukan saya adalah dari dua link ni.

http://www.myresipi.com/top/detail/10484

http://pinchmysalt.com/2008/11/10/red-velvet-cake-recipe/

Hari ni cam malas plak nk type balik resepi tu. So korang nak resepi nya bleh rujuk 2 link atas ye.

2 comments:

M@y said...

bawak2 kurangkan makan manis2 tu apash..kang kena diabetes masa preggy lak huhuhu..

Puan ApasH said...

may:

hahaha..aku pon dah terfikir sbb kek2 ni kot buat aku terlebih weight gain pregnancy kali ni. Tapi aku makan skit je. Bukan makan semua maa.. Rajin buat je. Tukang makan ramai..hahahaha