Wednesday, December 22, 2010

Bantuan Kecemasan...


Bantuan kecemasan or org lebih familiar dengan First Aid. Kawan-kawan pernah ikuti any First Aid Training tak?? Jika pernah kita tergolong dalam golongan yang bertuah.


Risiko kemalangan ada di mana2. Di tempat kerja mahupun di rumah kita sendiri. Selalunya bagi yang berkerja dalam bidang industri lebih berpeluang mengikuti First Aid training yang dianjurkan pihak kilang/company tersebut. Tu sume sebab risiko berlakunya kemalangan di tempat kerja adalah tinggi.

Sepanjang pengalaman saya berkerja, sudah beberapa kali mendapat peluang untuk mengikuti First Aid Training ni. Bagi saya amatlah berguna. Even belum pernah berhadapan dengan situasi yang sebenar, at least adalah skit ilmu di dada ni.

Last week saya attended First Aid training refresher course. Sepanjang 3thn++ berkerja di company ni dah 2x saya attend this training. Training yang amat best. Maybe sebab trainer/lecturer dia mmg best. Tak mengantuk langsung.

Melalui training tu saya dapat try buat CPR dengan cara yang betul, bantuan utk orang tercekik (Heimlich Maneuver) dan cara2 balutan luka & patah. Bukan setakat untuk orang dewasa, malah untuk bayi pon diterangkan. Dan dapat juga buat praktikal dengan patung baby yang disediakan.

Heimlich Maneuver for Infant





Before this masa saya berkerja di Kuantan, sempat juga attend First Aid training sekali. Lebih kurang sama je cuma equipment dia lagi canggih sbb buat di Hospital Kuantan. Selain itu saya pernah juga mengikuti "attachement" selama dua hari di wad kecemasan Hospital Kuantan. Pengalaman yg takkan dilupakan. Dapat lihat macam2 jenis kecederaan, kesakitan dan juga kematian.




Saya juga diberi peluang oleh doctor ketika utk untuk melakukan CPR pada salah seorang "pesakit" jantung yang jantung nya sudah berhenti. CPR tu buat w/o hembus udara kat mulut le. Sbb pesakit mmg dah pakai topeng oxygen. Sepanjang saya di wad kecemasan pesakit tu mmg tak sedarkan diri. Doktor pon macam kata takde harapan. Tak lama kemudian, jantung dia berhenti doktor2, nurse sume cepat2 bagi CPR. Saya rasa bila doktor mcm suruh stop buat CPR before declare pesakit dh meninggal doktor panggil saya untuk try buat CPR. Cuak beb...takut pon ada. Apepon itu satu pengalaman untuk saya.

So, korang pernah ke gi training first Aid ni??


** All pic credit to google

1 comment:

NM said...

aku dulu sukarelawan jpa 3 masa kat uni..kursus ni dah byk kali attend. :D