Monday, December 27, 2010

Condensed Milk Pound Cake


Mula2 terjumpa resepi kek ni dari blog Kak Rima. Since that boleh tengok ramai blogger yang cuba kek ni. Termasuk le saya. Actually I baked this cake awal bulan aritu. Tapi asyik lupa nak upload gambar dar dslr..tu yang tertangguh sampai le sekarang.


Actually ini hasil selepas 2x percubaan. Yang 1st trial aritu agak gelap skit. huhuhu..bukan apa oven ni berbeza2..lagi2 le guna oven cikai yg mcm saya guna ni. Sbb segan nak share kek yang gelap..saya pon takde perasaan nak snap gambar. Tapi even gelap skit..rasa tetap marvelous.




Alhamdulillah 2nd trial hasilnya mmg bagus!!..guna plak loyang baru. Langsung tak melekat kat loyang. Smooth aje..I like!!...





Rasa dia ala2 butter cake je. Sape suke butter cake maybe ske juga cake ni. Saya ske sgt2...even simple without topping..cake ni mmg sedap. Gebu teramat lah.

For original recipe boleh refer here. *thanks kak Rima*



Saya ada ubah skit resepi original ikut bahan ape yang ada..

Bahan-bahan:

240g good quality butter (saya guna buttercup saje)
90g castor sugar (saya guna 70g je)
1/2 tsp salt
1 cup condensed milk
3 tsp vanilla paste (saya guna vanilla essence)
240g cake flour (saya tak tau camne cake flour tu..so saya guna self raising flour je)
1 1/2 tsp baking powder (sbb dh guna self raising flour saya tambah 1/2 tsp je)
4 large egg

Cara-cara:

  1. Ayak tepung bersama baking powder. Ketepikan.
  2. Pukul butter dan gula sehingga kembang.
  3. Tambah garam dan vanilla essence. Pukul sebati.
  4. Tuangkan condensed milk dan pukul sebati.
  5. Guna kelajuan perlahan masukkan tepung yang dibahagi kpd 3 bahagian. Pukul sebati.
  6. Masukkan telur satu persatu. Pastikan aduan sebati. (well mixed & smooth)
  7. Bakar 170 C selama 45minit

Oven saya ni special case so saya tak dpt ikut temp & baking time dalam resepi. Kena pandai2 adjust according oven anda.

Resepi yang simple dan mudah. Recommend korang utk cuba...Selamat mencuba!!


p/s: contoh cake flour yang ada di pasaran camne eh? Tak tau laa..

No comments: