Saturday, December 4, 2010

Acknowledgement...

For the past few months bila saya mula berjinak-jinak dalam dunia bakery ni saya giat blogwalking especially blog masakan untuk tengok resepi kek/cupcakes. Saje cari resepi yang saya senang dapat bahan-bahan dan saya ade tools/appliances untuk bake cake tu. Almaklum la baru je mula kan..mana nak ada semua barang2 keperluan.

Antara blog2 masakan yang menjadi bahan rujukan saya adalah:

  1. Mat Gebu
  2. Kak Rima
  3. Kak Ayu
  4. Kak Jun
  5. Resepi Citarasawan

Dan ada lagi few blogs yang saya came across before this. Tapi just sekadar blogwalking. Saya admire le dorang semua dari kreativiti ambil gambar masakan untuk buat lagi nampak macam sedap sesangat. hehehehe..kecur air liur beb...

Tapi focus saya more to cakes laa. Masakan lauk pauk belum terbuka hati nak try. Sbb most of the time my MIL yang masak. Kami balik keje tinggal makan je. Hehehehe..Kalau saya masak on weekends pon normally my mum & MIL le menjadi rujukan.

Tadi baru je baca blog Mat Gebu entry pasal 1 blog ni ciplak bulat2 resepi beserta gambar dari blog2 masakan yang agak popular. Mmg dia ade mention source dari mana dan diserta dengan ucapan terima kasih. Kesalahan tuan punya blog tu cuma dia tak buat link untuk source yang dia ambil tu. So tuan punye resepi pon agak naik angin...

Mungkin niat tuan blog baik sekadar buat rujukan untuk diri sendiri tapi caranya tidak cukup betul. Tuan punya resepi pon dah komen tentang perasaan kekecewaan dorang pada blog tu. Saya harap ini menjadi pengajaran kepada tuan punya blog dan juga pada diri saya sendiri. Sebab saya sendiri suka cuba resepi2 mereka. Tapi nasib baik tak pernah cilok gambar dorang dan saya seorang yang malas nak type resepi. hahahaha...SELAMAT. Cuma sekadar memberi link dari mana saya dapat resepi tersebut.

Anyway Selamat berhujung minggu!!

Seperti biasa kalau tidak ke mana2 saya tentu menanam hasrat untuk bake something. Tapi tak tau le jadi ke tak...Selasa lepas saya ade baked 1 kek ni tapi tak jadi nak share sebab agak kehitaman kulit luar nya. Tapi rasa mmg marvelous. Oven saya ni lain dr org lain punye. Dah kurangkan sikit suhu & masa dari dalam resepi tapi still turn out darker nyaris2 nak hangus. Tapi still habis sebab 1/2 of it saya sendiri yang makan. hahahaha...Qaseh pon ske tau.

So nak buat percubaan kedua moga2 it turns out great.!!!

No comments: