Friday, June 4, 2010

Tag: Telefon Mudah Alih



Mobile phone x pon org panggil handphone. Aritu ade terbaca blog SALMI kisah handphone2 yang pernah dia pakai. Terasa macam nk buat juga. Xpe kan Salmi.

Kisah saya plak begini.

Masa masuk UTP bulan June 2000 mmg le takde handphone. Masa tu yang pakai handphone semua anak2 orang senang. Keluarga saya masa tu yang pakai handphone pon rasanye abah saya. Itu pon hanphone company bagi. Mula2 masa saya darjah 6 abah pakai handphone motorola yg baling kat anjing tu pon anjing bleh mati tau.

Lepas 2-3 bulan belajar dapat le duit loan ptptn. Terus gatal montot nk jugak ade handphone. Nak beli yang mahal2 masa tu tak cukup duit. Belek punyer belek kat kedai handphone kt Ipoh Parade tu saya beli Motorola. Model ape pon saya x tau. Tapi lebih kurang cam kt bawah ni. Tapi wana silver.



Mula2 pakai line maxis bawah abah. Tapi kt UTP lu bila pakai line ade yg ske amik kesempatan. Last2 tukar prepaid hotlink. Bapak mahal masa tu RM234 rasanye.

Tahan lasak handphone ni. lepas 2-3thn pakai abah offer pakai handphone Panasonic dia. Panasonic tu cam kecik skit..so terus tukar. H/phone motorola tu rasanye bagi adik kot. X bape ingat. Bukan setakat bagi h/phone free tapi bagi sekali sim pack hotlink masa tu dh turun skit RM123 kalo x silap.


Pakai Panasonic tu sampai le pergi internship tahun 2004. Masa internship loaded sebab tiap2 bulan dapat elaun RM500. Duit PTPTN masuk juga. Banyak plak tu sbb x stay kt hostel so xde le kena potong yuran hostel.

So gatal2 nk beli h/phone baru. Baru cadang nk beli baru Panasonic tu wat hal terus rosak. Merajuk kot. Usya punyer usya saya beli jugak motorola E380 warna biru. Itu yang berkenan dan dalam budget. Rm600++ je kot.




E380 ni mmg penuh nostalgia. Sbb dengan h/phone tu le saya kenal en.hubby. Sehari kami sms each other dalam 50 - 100 SMS sehari. Bayangkan banyak mana duit abih beli topup..hehehe..

Bila start keje kat kuantan E380 rosak. Gara2 terlampau byk sms kot. ngeee..so masa tu tgh pokai..Along bagi saya pakai h/phone lama dia. Brand nokia x tau model ape. hahaha..tapi dh color screen nye le. Pernah juga pakai h/phone Sonic Ericsson J200 ehsan dari my mum. hehehehe



Then March 2007 saya beli Nokia N70 music edition. 1 utk saya..1 untuk en.hubby masa tu kami baru bertunang. N70 saya still pakai sampai sekarang. Dah 3thn dah..N70 en.hubby sudah dikebas oleh 'pemukau' beberapa hari sebelum saya bersalinkan Qaseh. Nasib baik h/phone je dia dpt amik. Duit prepare utk saya bersalin selamat.



Persoalan nya sekarang sampai bila saya akan stick ngn N70?? sampai dia rosak..ngeee....mintak2 x le rosak ye...Jimat duit...

Sepanjang hidup saya baru 3x je beli h/phone. Yang lain byk dapat h/phone terpakai ehsan dar ahli keluarga yg lain. Sbb saya tak berapa ske perabih duit untuk h/phone.


So sesapa yang berminat meh le buat tag ni...eh...jadi TAG plak..hentam saja le..


** All pics credit to google.

2 comments:

mama salmi said...

hihi..xper bleh jer..saja cari idea utk tulis2 dlm blog..bagus2..byk giler pakai hp ek apash..:p

Puan ApasH said...

salmi,

Mmg byk jenis pernah pakai..tapi sume ehsan dr org lain. hehehe..yg beli sendiri 3 biji je pon.