Monday, June 7, 2010

Bila nak stop BF?


Sudah seminggu saya sakit belakang terutama di tulang belikat, bahu & leher. Saya rasa maybe sbb tidur mengiring aje. Qaseh lately asyik nak ngempeng je.


Yang menjadi mangsa nye adalah en.hubby. Sbb wife dia mesti minta tolong picit2 kan belakang. Tapi bila tgk dia cam busy je malas nk suruh picit so last resort saya sapu je emmeltz yoko yoko..

Ada satu hari tu masa en.hubby tengah picit belakang saya dia tanya " Bila Qaseh nak stop menetek?" Saya pon cakap le sampai Qaseh 2thn x pon kalau saya pregnant b4 Qaseh 2thn kena le slowly stop BF.

Dah 2bulan++ saya stop pump susu. Qaseh pon xde masalah utk minum susu Enfagrow. Xde le susah nak berak or cirit2 ke. Alhamdulillah le Qaseh x banyak problem tang situ.

Sekarang ni mmg Qaseh still BF bila saya ada. Normally dia prefer BF dari FM. Tapi bila saya nampak mcm dia x puas BF..baru saya akan bancuh FM utk dia. Lagi2 skang dia kurang nk makan. Kurus dah anak mama.

Terfikir juga kenapa en.hubby tanya pasal bila nk stop BF?? Bukan dia tidak sokong tapi mungkin dia kesian tgk isteri dia asyik sakit belakang aje kot. Then Qaseh skang tidur makin melasak. Rasa sempit betul tidur bertiga atas katil queen tu.

Saya dh bgtau en.hubby kalau rasa sempit x yah tidur sekali. Tapi en.hubby insist nk juga tidur sekali. Jadinye dua2 sakit belakang jugak.

Apepon saya x pernah rasa BF ni membebankan. Cuma nak pergi pump je malas..:P

5 comments:

eynda said...

Nak nyusukan anak memang perlukan kekuatan dari segi mental & fizikal...sabar :-)

Unknown said...

ala..sian qaseh..jgn stop dulu kak apash :) huda pun kadang2 mengeluh skt pinggang n letih tp pastu kesian tgk husna kan..btul kata kak eynda, perlu kekuatan mental n fizikal..sabar2 :)

NM said...

still too early ko nk stop bf..kuatkan semangat. hsbnd aku rela tido atas lantai asal anak dn isteri selesa.lgpn sara tido lasak.so far aku tak pernah lak alami sakit belakang sebabkan bf. aku hanya tido mengiring time bf je.time lain bebas begerak. cuba tny hsband apa reason dia tny cmtu?dia sepatutnya kena support..sebab if org terdekat tak support tu yg wt kita takde semangat. try slowtalk dengan dia k.

mama salmi said...

apash...

biasa la tu..asam garam seorang ibu kan..apash patut bsyukur tau..skurang2nye qaseh still prefer bf dr fm..ada mama2 lain sgt btekad utk bf, tp anak xnk isap direct then diaorg still btekad pump utk bg anak minum ASI..so kita anak masih nk ngempeng, bg la dia peluang..xlama da tu..:)

aliff pn smpai skrg masih lg suke ngempeng..dia skrg minum skjap then main..kang haus dtg lg nk ngempeng..tgh sbok2 nk masak still dtg..tp layankn aje..asalkan dia xlupe kite..hihi..salmi pn bgn pg akan sakit blkg tp ingtkn anak n tekad utk bf tahan je sakitnyer..klu papa dia xsbuk minta tlg picitkn..klu x exercise sendiri jer..

okeh dear?? :)

Puan ApasH said...

Waahh..kalau pasal BF tentu dapat byk comment dari Ibu menyusu sekalian. Thanks for all the advices..

Actually, saya tak rasa nk stop BF lagik. Itu cuma soalan yg diajukan oleh en.hubby. Dia pon xde suruh stop BF skang.

Bak apa yang saya cakap. " BF ini TIDAK membebankan. Cuma nk pump je malas" Kalau bagi direct no prob..Lagi saya ske!!