Saturday, January 16, 2010

E-codes for pig fat - Ulasan version Puan Apash.

***awas entry agak panjang..



Most of us mesti tau pasal isu E-codes for pig fat kan. Either dapat email or baca dr mana2 sources. Even kt blog pon ramai yg posted pasal isu ini. Bleh click sini utk tau psal E-code.

Saya bukan nk menyangkal kebenaran e-codes tu. Sbb saya sendiri pon x tau setiap e-codes tu stand for what. So, I made a simple study..thru the net..and stumbled a few interesting websites. Tapi once again kita x tau tahap kebenaran information yg dorang bagi kan. Website NI ada bgtau ape bahan2 bg setiap e-codes tu.

Dari email yg saya dapat...x tau le sape yg mula2 forwardkan email tu kan tapi ada stated yg PRINGLES ade mengandungi PIG FAT. E-codes dia E-471. Mengikut information dr website yg saya sebut tadi:

E471 - Mono- and diglycerides of fatty acids (glyceryl monostearate, glyceryl distearate) (emulsifier) - Masbuh

Saya nk mengulas skit dari pengalaman saya bekerja di FPG Oleochemicals Sdn Bhd di Kuantan. Plant FPG Oleochemicals adalah kilang memprocess palm oil menjadi intermediate product. Maksud nya..customer kami beli product tersebut untuk process jadi end product. Dalam kata lain kami x wat end product utk jual terus ke consumer la.

Range product yg ada di antaranya ialah : Ester, Alcohol dan Glycerin. (Saya explain ni simple word la. Terms chemical ni panjang2 kang x ramai yg paham).


Company yg mengeluarkan Pringles di Pasir Gudang, Johor adalah salah satu customer FPG membeli GLYCERIN yg kemudiannya di process menjadi emulsifier utk Pringles. Glycerin ni bersifat sebagai pemanis. Ya saya sendiri dan rakan2 di FPG mmg selalu jadi tester utk glycerin ni. Dari segi rasa, bau dan appearance. Glycerin ini boleh di process menjadi glycerides..mungkin jadi E471 tu.

So ape yg saya nk tegaskan sekarang..kebenaran di sebalik E-codes tu. Kalo ia berasal dari binatang (tidak disembelih ikut syarak) sudah tentula ia HARAM. Tetapi kalo ia berasal dari tumbuhan lain plak isunya. Kalo diprocess dengan mengikut syarak. Jadi xde masalah la untuk kita seorang islam untuk makan. Kecuali ia menjadi tahap masbuh (ada keraguan) bagus untuk kita elak.

Selain dari Pringles, Wrigley's (yg buat chewing gum), Coke & Gillete (pisau cukur) adalah antara customer FPG. FPG juga adalah certified by Jewish Kosher. Ooppsss jangan melenting dulu. Bagi yg extreme mesti pantang dengar pasal JEWISH ni kan. Biar saya explain dulu.

Jewish Kosher lebih kurang macam ceritified HALAL dalam Islam. Kalo nk lebih memahami boleh baca SINI. Jewish Kosher juga melarang penggunan PIG. (Pig is non-kosher)..FPG adalah usahasama antara FELDA & P&G (yg buat product Pantene/Rejoice/OLAY berasal dari US). Jadi untuk menembusi pasaran dunia FPG perlu certified dgn JEWISH KOSHER.

Tujuan saya wat entry ni nk berkongsi info.Apabila kita terbaca pasal ALCOHOL, Glycerin..x semestinya HARAM. Ia haram kalo berasal dr benda haram sahaja. Dulu2 kita kecoh pasal minyak wangi ada alcohol x boleh bawak sembahyang. Sekarang Alcohol yg dimaksudkan adalah sejenis chemical. Bukan ARAK yg haram. Begitu jugak dengan glycerin ia boleh berasal dari tumbuh-tumbahan aka kelapa sawit.

Jadi saya berharap sangat, badan2 kerajaan yg bertanggungjawab dapat mendidik pengguna tentang E-codes ni. Beri keterangan yang sewajarnya. Sbb kalo kita betul2 ikut e-code tu..it will restricted us to buy food. X caya...bwk e-codes tu pergi TESCO/GIANT/Carefour dll check. Mesti byk barang yg mengandungi bahan2 tersebut.

Tapi sebagai seorang ISLAM bila sudah timbul keraguan. Baik kita elakkan dari makan/ pakai kan. So..fikir-fikirkan lah.

Maaf kalau penulisan saya agak tunggang langgang..sbb saya mmg x pandai nk buat ulasan dengan baik. Nasib baik UPSR karangan dapat A. PMR BM dapat A dan SPM pon A1. Mmg rezeki Allah nk bagi saya keputusan yg baik waktu tu. Alhamdulillah...



P/s: Ade sesape yg belajar pasal food techology bleh kasik komen.
P/ss: Nak senang beli yg ada tanda HALAL je la.
P/ss: Dulu masa study kt U dapat email kata Pringles x halal. Terus terdetik ragu2 dalam hati. Terus saya stop makan. Dah tahap masbuh tu. Sampai le kerja di FPG dan mendapat penerangan yg sewajarnya. Baru saya mkn balik.


No comments: