Tuesday, November 30, 2010

Pengalaman Batu Gajah - Seremban via Public Transportation


Seperti yang dah baca blog ni mesti tahu saya ke Seremban last week. Since gambar Along kawin pon tak transfer2 lagi baik saya share my story pasal pengalaman naik Public Transportation (PB) dari Batu Gajah ke Seremban.

Plan asal nak ambil Electric Train Service (ETS) direct ke Seremban. So no hassle la rasanya. Dalam 3jam++ boleh sampai ke destinasi. Tapi apakan daya tiada train direct ke Seremban di awal pagi. Nak tak nak saya ambil train jam 4.10am dari Bt. Gajah ke KL Sentral.



Perjalanan mengambil masa selama 1jam 56minit seperti yang ETS claims. Dalam 2jam le senang cakap. First time menjejak kaki di KL Sentral. Berpandukan signage yg ada saya menuju ke Kaunter Komuter. Orang dah mula beratur. Kaunter buka jam 6.30am. Komuter ke Seremban tiba hampir jam 7am. Saya memilih koc tengah yang hanya untuk wanita tu. Dapat tempat duduk, alhamdulillah.



Tiba di seremban jam 8.10am. Perjalanan mengambil masa sejam 10min. Selepas breakfast saya berebut cari teksi untuk ke Kilang tempat inspection. Punyalah mengantuk. Bangun seawal jam 2pagi untuk bersiap2. Dalam ETS & komuter tak dapat tidur.

Begitu juga perjalanan pulang ke Batu Gajah keesokan harinya. Saya mengambil komuter jam 1pm ke KL Sentral. Dan dari KL Sentral ke Bt Gajah jam 5.35pm. Terpaksa melepak di KL Sentral selama 3jam.

Tiba di Bt gajah jam 7.30malam. Penat usah cakap lah. Lagi2 le perut yg semakin membesar ni..dengan bawak bag berat lagi. Penat..penat..

Dari pemerhatian saya menggunakan ETS ni. Servis bagus. Yang paling best sebab laju dan cepat je sampai KL. Sungguh menjimatkan masa. Tempat duduk pon selesa. Cuma saya tak dapat tidur sebab terang sangat lampunya. Tapi saya tengok orang lain pakat tidur je macam takde masalah.

Untuk komuter plak agak mengecewakan. Bukan perkhidmatannya tapi kecewa dengan warga Malaysia kita sendiri. Seperti yang saya nyatakan saya memilih koc wanita dengan harapan semua wanita sahaja kan. Lagi2 saya bersama teman juga wanita. Tiada husband masing2 yang temankan. TETAPI masih ada lagi LELAKI-LELAKI yang bermuka tebal menggunakan KOC WANITA. Padahal dah banyak sticker2..signage yang inform "HANYA WANITA"...

Tidak tahu membaca ke?? Tidak baca paper ke?? Tidak tengok berita ke?? Sungguh tiada kesedaran. Jika mereka mendakwa tersilap masuk koc. Sila lah tukar ke koc lain bila sudah tersedar bila melihat kiri dan kanan semuanya WANITA.

Semasa perjalanan pulang Seremban-KL Sentral. Saya lihat terdapat 2 anggota polis yang bertugas di stesen untuk memastikan tiada LELAKI di dalam "Pink coach" tu. Nama je pink coach tapi tak pula berwarna pink. hehehe... Jika terdapat lelaki di dalam koc tu, maka abang polis akan meminta LELAKI2 BERMUKA TEBAL untuk keluar dan masuk koc lain.

Tak pasal-pasal pihak polis kena bekerja jaga koc wanita di stesen2 terpilih. Semua gara2 orang yang tiada kesedaran sivik. Betul ke?? hehehe Selain stesen seremban, terdapat juga abang2 polis di stesen midvalley dan KL Sentral. Setiba kami di Stesen Midvalley, abang polis terus meminta lelaki2 yang berada di dalam koc wanita untuk berpindah ke koc lain. Suara abang polis agak tegas. Yelah..sepatutnya mereka2 tu tahu la. Ni macam buat2 tak paham plak. Kalu saya jadi abang polis tu pon bengang juga.

Malu dengan kaum sendiri tidak tahu membaca signage yang disediakan. Yang memalukan lagi majoriti mereka adalah MELAYU. Malu dengan kaum lain tau.

Kalau saya lah yang tersilap masuk koc untuk HANYA LELAKI mesti cepat2 saya tukar koc lain. Yelah tengok kiri..tengok kanan semua LELAKI. Bahaya pon..Itulah kadang2 perlu ada rasa segan dan malu. Bak lagu tu "Kerna Malu itu Perisai Orang Beriman"

P/s: Photo credit to google.

4 comments:

Unknown said...

biasela tu..mmg lelaki2 tu perasan pompuan kut :) huda dh lame x naik komuter, dulu gile lame nk tunggu rase cam hampeh je servis ktm ni :)

eB ezrin said...

nk wat camana?... dh x reti baca... skolah dolo cekgu mati awal... ;p

Puan ApasH said...

huda:

semalam masa saya cerita kat en.hubbby respon dia.."itu sume lelaki2 gatal"..hahahaha..

Puan ApasH said...

eb:

Kalau pakcik2 tua kerepot tu bleh le paham kalau dorang tak reti baca. Ni muda2 belia..takkan le tak reti baca. Kalau betul le dorang tu tak reti membaca..malang sungguh Malaysia masih ada banyak lagi rakyatnya yg buta huruf. Gagal le institusi pendidikan negara. Cewaaahh..

Skang even cikgu mati awal, PPD akan ganti cikgu tu cepat2. hehehe..