Thursday, March 11, 2010

Empleng Jawa


Siapa pernah dengar "Empleng"?? Ade org2 jawa yg pernah dengar??

Empleng tu sama je ngn Lempeng..tapi my Abah yg keturunan Jawa tu panggil empleng. Empleng mmg menjadi kegemaran Abah. Bila my mum selalu masak..jadi kami pon ske le.

Isnin lepas, mulut ni terasa nk makan something. Terus dpt idea nk wat empleng ni. Buat skit je..sbb family en.hubby x pernah buat so takut dorang x ske.

Tapi bila dh try..rupenyer dorg ske le jugak. So, esoknya buat sekali lagik. Kali ni byk skit..=)

Bahan-bahan:

  1. 5 senduk tepung gandum
  2. 4 sudu besar gula
  3. 1 biji telur
  4. Sedikit garam
  5. Air.

Cara-cara:
  1. Campur semua bahan dan gaul rata. Bancuh adunan sedikit cair.
  2. Letakkan sedikit minyak di atas kuali leper yg sudah dipanaskan.
  3. Tuangkan 1 senduk adunan dan ratakan adunan mengikut ketebalan yg anda ske. Nipis2 pon sedap.
  4. Apabila sudah garing terbalikkan empleng. Apabila sudah garing, angkat Empleng.
  5. Siap dihidangkan. Sedap dimakan sewaktu masih panas2.

Cara makan secara tradisional adalah makan begitu sahaja. Sebab dia dah sedia manis. Kalo buat adunan pekat sedkit boleh digoreng menjadi cucur manis. Kalo nk improvise silakan.

Note: Sorry xde gambar. Tapi semua org tau kan rupe lempeng caner..hehehe

3 comments:

Huda said...

tau2..lempeng tu mcm roti canai gak tp dia xde tebar2 :) sedap sgt makan dgn sambal ikan bilis..

nsazwa said...

salam..
ha...nani pun suka buat lempeng ni..tapi kitorg cicah dgn susu sbb sengaja buat tawar...try la..sedap u....

asmaa said...

suami k.ipar saya org jawa,ada ketika jk kami ke rumahnya akn ketemu bbrp jenis mknn jawa. jawa nie unik lah bagi saya :)