Monday, December 5, 2011

Perak Breastfeeding Support Group Gathering & Discussion 2


Semalam sekali lagi dapat join gathering di Padang Polo. Even tiba agak lewat sebab pergi tapau Capati kt Restoran Capati Maju Rapat dulu. Malas nak masak apa2 utk potluck. Jadinya kita tapau saje lah ye.

Topic bulan ni "Are exclusively breastfeeding your babies?" Kali ini tak ramai yang join. Maybe cuti sekolah ni ramai yg tak free. Yela pergi bercuti ke..ada kenduri kawin la..macam2. Kebetulan saya takde ke mana. En.hubby pon free so ke Padang Polo le kami. Qaseh seronok sebab dapat main playground. Sementara Mama dok sembang/bincang Papa bawak Qaseh main dulu.

Rumusan topic kali ni apa maksud Exclusive BF itu. Dan bagaimana kita nak judge seorang ibu itu exclusively BF babies dorang ke tak.

Exclusive breastfeeding – that is the infant only receives breast milk without any additional food or drink, not even water (WHO) for 6months

Untuk simple judgement if baby itu dan minum selain susu ibu cth FM & air masak. Or makan before 6bulan dah kire NOT Exclusive BF dah le.

Tapi ada juga concern antara ibu2 BF di mana jika anak sakit/demam kena makan ubat. Dan selalunya kita akan sulam dgn air masak. Bagaimana status EXCLUSIVE BF tu?? Bagaimana baby/ibu yg ada masalah kesihatan terpaksa ditahan di hospital dan susu ibu yang dipam sewaktu itu tidak mencukupi dan pihak hospital terpaksa top up dgn FM?? Dan si ibu dalam medication dan tak boleh beri susu badan kepada bayinya??

Pelbagai jenis masalah yg dihadapi sesetengah ibu BF dalam perjalanan menyusukan anak2nya. Kadang2 title "EXCLUSIVE BF" ini memberi impak yang besar kepada seorang ibu itu. Dan siapa kita utk judge si Ibu itu tanpa mengetahui rintangan yang dihadapinya untuk terus menyusukan anaknya.

Kesimpulan dari Dr. Nadrah EXCLUSIVE BF - where baby (0 -6 months) only consume breast milk except for medical reason.

Antara kisah yg dikongsi oleh Dr. Nadrah:



Seorang bayi menolak untuk menyusu secara terus dari ibunya dan bergantung hanya pada EBM bottle feeding. Bayi tersebut tidak pandai latch. Sampai suatu masa jumlah EBM ibunya berkurangan. Tetapi keazaman si ibu utk memberi susu ibu kepada anaknya masih kuat. Jadinya Doktor telah mengajar si ibu cara2 yang betul. Even menggunakan tiub feeding. Setelah struggle dalam seminggu lebih akhirnya baby berjaya juga latch. Dan dalam seminggu itu baby terpaksa di topup dgn FM.

Persoalannya kita nak judge ibu itu exclusive BF atau tidak. Bila si ibu bertanya pada doktor mengenai status dia, doktor hanya bgtau masih exclusive BF. Demi menjaga hati dan semangat si ibu. Jika dengan title "exclusive BF" dapat memberi semangat dan ketabahan kepada ibu, kita beri saja title itu. Apalah sangat title itu jika dibandingkan dengan kesungguhan si ibu memberikan yg terbaik untuk anaknya.

Jika si ibu terpaksa memberi bayinya selain susu ibu for medical reason dan bukan kerana give up atau saje2 nak campur2, si ibu masih layak pgg status Exclusive BF. Asalkan si ibu masih gigih meneruskan usaha BF bayi nya.

Lebih kurang le rumusan discussion semalam.

Ini kisah saya pula.


Dari maksud exclusive bf itu sendiri saya awal2 dah gagal utk dpt exclusive bf si Hannah. Kerana 2 hari pertama umur si Hannah dan kami masih di hospital. Hannah dijaga di nursery selepas dilahirkan. Sah2 Hannah diberi FM. Bila saya mahu bf Hannah nurse kata tunggu ubat bius hilang dulu. Agak ragu2 juga saya sms kawan minta pandangan dia. Bila dia kata takde masalah terus saya minta Hannah utk BF. Tapi sorok2 supaya takde nak argue dgn nurse tu. Waktu siang mmg saya BF Hannah..bila time tidur malam je tak sebab Hannah di nursery.

Start hari-3 umur Hannah, dia hanya minum susu Mama saje. Dan alhamdulillah sampai sekarang. Saya mengambil pendekatan yg simple. Tak kisah lah dapat title EXCLUSIVE ke idak. Janji saya sudah buat yang terbaik memastikan Hannah minum susu ibu selagi saya terdaya. Supaya saya tidak stress. Dan alhamdulillah saya agak rileks sepanjang perjalanan BF si Hannah dan berharap agar sampai Hannah 2 tahun. Amin...

No comments: