Wednesday, October 5, 2011

Human Milk 4 Human Babies (Malaysia)


Melalui entry saya pasal EBM yg perlu dibuang tu baru saya tau kewujudan page Human Milk 4 Human Babies Malaysia.



Itupon setelah ada insan yang prihatin memberi comment pada entry saya hari tu. Terima kasih A.Z. Haida atas informasi anda.



Pada mulanya terus terang saya agak skeptikal pasal isu derma EBM ni. Antara sebabnya:

  1. Belum pasti apa reaksi en.hubby kalau saya nak derma EBM.
  2. Kurang arif bab2 hukum2 Islam dalam kes derma EBM.
  3. EBM saya tu dan 3bulan lebih ada ke orang nak?
  4. Terbayang sedikit hassle nak handle penghantaran EBM tu.



Saya hold semua soalan2 tersebut sebab lately busy skit. Kadang2 terlupa nak discuss dengan en.hubby pasal isu ni. Tapi alhamdulillah semalam dapat berbual dengan en.hubby pasal ni. Alhamdullillah dia ok saje. Takde bantahan. Tapi harus menitikberatkan hal anak susuan. Yela jangan main bagi je EBM tu. Kang tak kenal siapa anak susuan tu. Silap2 ada kes nak kawin rupe2 dorang satu ibu susuan. Kan naya je..

Saya explain le bab tu insyaAllah takde masalah. Konpem kita akan kontek dan berkenalan dulu sebelum derma EBM tu kan. Bukan jenis derma kat Bank susu then tak tau siapa yg ambil EBM kita.

Tapi yang dah terbuang tu tak boleh buat ape kan. Apa yg boleh saya buat hanya offer EBM yg bakal mencapai 3bulan. Itupon kalau ada lebih la. Skang ni stock bukan banyak dah macam dulu. Tapi insyaAllah kalau ada lebih saya akan offer pada yg sudi menerima EBM yg berumur 3bulan.

Hati seronok je kalau betul2 dapat derma EBM. =)

1 comment:

A.Z. Haida said...

Tahniah kepada puan dan suami atas keputusan untuk berkongsi lebihan EBM. HM4HB bukan seperti bank susu yang kita tak dapat kenalpasti penerima dan pemberi sebenar. Melalui HM4HB kita berpeluang mengenal dan memilih penerima/pemberi EBM, jadi boleh kenal siapa yang jadi saudara susuan.

Ada ketikanya rezeki Allah turunkan melalui kita, untuk orang lain... Apa pun, insya Allah benda baik, Allah akan mudahkan dan beri ganjaran yang baik jua...