Thursday, August 19, 2010

Kad Merah punyer cerita

Actually 09/08 aritu saya & en.hubby cuti. So lepas bincang2 dah alang2 bercuti baik pergi buat kad merah tu. Time tu baru 7weeks. Yela kat pintu Klinik Desa tu pon ade tulis utk datang buat kad merah tu sebaik tahu pregnant. Then Lin bagi info..even berlaku keguguran, ia harus direkodkan..so better pergi.

Kami sampai di klinik dlm 11.30am. Saje pergi time tu utk elak org ramai. Lgpon government lunch hr 1pm kan..so kire ok le time tu.

Sampai2..bgtau nurse tu nk wat kad merah..terus bagi alasan macam2.

Kandungan saya awal lagi. Tunggu 3bulan pon boleh. Ntah2 gugur ke nanti.
Kandungan sebelum ni takde masalah. So xpe buat lambat.
Dorang dh nk keluar buat house visit. Xde masa..lagi2 buat kad merah tu lama.

Then pujuk2 saya soh datang lg 2 minggu ke. Ape kes..masalahnya kami dh datang situ. Jadi satu hal nk kena datang lagi. Dah le kena dgn bulan puasa. mmg x kuasa nk melepak lama2 kt klinik tu time puasa.

Yang paling x bleh terima opinion nurse ni berbeza2. Padahal dah ada mentioned soh datang seawal tahu dh pregnant. Dia siap kata "ntah2 gugur ke"...

Actually a week before saya dh call klinik tu tanya bila masa sesuai nk dtg buat kad merah tu. Siap tanya perlu ke nk tunggu 3bulan. Nurse tu ckp x perlu. Siap soh dtg the same day masa saya called tu. Padahal masa tu baru 6weeks je. Bila gi sana nurse lain cakap lain. Sbb nurse yg saya called tu MC.

Itu semua gara2 dorang utamakan agenda dorang nk buat house visit tu. Padahal house visit lepas lunch pon bleh. Tak fikir kita ni dh cuti ke ape.

Nurse tu ckp lagi kalau x mau bulan puasa dtg lepas raya 13/09 tak pon 14/09..Dah bengang punye pasal saya ckp..tgk le dulu, masa tu org sibuk cuti raya nk kena dtg klinik plak.

En.hubby yg mmg dh anti ngn government clinic/GH pon dh bengang. Tak tau le nape kami ni selalu kurang bernasib baik bila berurusan dengan dorang. Lagi2 time nk bersalin kan Qaseh lu. Maybe itu dugaan kami kot. Kalau mampu mmg kami ke private je. Tapi x mampu nk kuar 100% duit sendiri utk semua kos..hhmmm...

Tapi apepon kami tetap bersyukur dengan apa yg ada. Bersyukur dikurniakan Qaseh yg sehat and insyaallah baby no.2..

3 comments:

NM said...

sian ko. aku dulu ada gak dorg query nape nk wt buku awal,tapi sebab ada surat dr hospital yg tjk scan ada cyst kat ovari,so dorg accept je la. masa tu aku 7weeks gak.sbb by that time,baby pun dh ada heartbeat. gugur ke ape ke, tetap kena pegi gak.takkan dah gugur baru nk pegi klinik kan. tu mesti nurse malas wt keja la tu. klu payah sangat ko wat aduan. masuk dlm website moh tu haa..huhu

Puan ApasH said...

Lin:

Sebenarnya xde masalah nk buat kad merah tu @ 7 weeks pon. Nurse tu pon sendiri cakap. Saje dorg x nak sbb dorang dh nk keluar. Aduan?? x mau le..nanti aku bersalin dorang gaj yg akan dtg wat house visit..naya je aku kang..hehehe..xpe la..biar le.

Anonymous said...

what wrong wit ur husband? if he rili anty gov service so please please please stay away from them. sila belajar bersyukur. gov try their very hard for us malaysian. tp kalau ada org yg asyik complaint itu ini susah aar. sampai pertikai kena layan u dulu b4 house visit, this is rili too much! kat rumah tu pun nyawa u pun nyawa! so dont ask too much... dah kaya sgt p ja la private which i guess ur hubby akan puas ati sgt!