Wednesday, August 18, 2010

Ikan bilis oh ikan bilis


Sepanjang seminggu kita berpuasa ni..menu utama saya ketika bersahur semestinya IKAN BILIS. Itu saje yg menjadi pembangkit selera saya untuk makan nasi. Kire dh menjadi sumber penting saya utk berpuasa tahun ni. Kalau x de selera makan nasi..mana nk dpt tenaga berpuasa. Dah tekak + perut org melayu..nasi juga yg dicari. Waktu berbuka nasi amat tidak tempting..Air saja yg dibalun..so kalau berbuka hanya sedikit nasi yg masuk perut...Sahur harus le hentam nasi.


Menu ikan bilis saya cukup simple. Berbeza2 skit. Samada sambal tumis ikan bilis kering2..so dpt mengekalkan kerangupan ikan bilis tersebut. Ikan bilis tumis kicap pon jadi..no hal punyer. Kalau time x rajin or bangun agak lewat utk masak sahur..Ikan bilis goreng saja pon cukup... Makan pulak dengan nasi panas2..sedap!! Alhamdulillah utk rezeki dan selera tersebut.

Ikan bilis pon bukan sebarang ikan bilis tau. Sini dekat pangkor..so senang dpt supply ikan bilis pangkor. Pilihan saya adalah ikan bilis yg dah siap belah buang isi perut & kepala. Ikan bilis gred bagus punyer. Sekilo RM35 youu...Sehari sebelum puasa hari tu beli RM10 je. Last pagi tadi masak. Dah abih stock...huhuhuhu..so kena beli lagi nampak gayanye..Tapi nk beli kt mana ye. Haritu beli kt pasar malam hari selasa. Hari ni dh rabu..hhhmmm....

Dah seminggu puasa ni belum lagi menjamah ayam mahupon daging sebagai menu berbuka puasa. Sangat teringin daging masak kicap. Almaklum la en.hubby & SIL' s hubby x makan ayam daging. So kami pon kena le tempias nya. Mmg x beli stock ayam daging di rumah. Tapi akan ku usahakan..sbb teringin bebenor.

Satu hal lagi..pegedel..hhmm..selalunya saya akan buat utk juadah berbuka mahupon sahur. Paling ngetop pegedel daging. Marvelous!!..tapi daging tu probnya..Kalau buat pegedel kosong tanpa rencah mcm x best plak. Pernah sekali buat ngn sardin..lama dh masa belum kawin lg. Tapi x kena ngn tekak saya plak. hhhmmmm..


Note : Pic credit to google.

7 comments:

Huda said...

meh2 dtg manjung bnyk pilihan ikan bilis :)

Ya ALya said...

tak letak daging pun begedel tu sedap gak,walaupun kosong,just tambahkan kiub pati ayam,tu pun kalau makan la...tapi memang sedap tau....dorang tak makan ayam,tapi kalu kiub ayam makan kot....

ada gak yg tak makan daging n ayam ye....jarang nak jumpa org macam ni....

ApasH said...

Huda:

Jauh plak nk ke manjung semata2 nk beli ikan bilis..hahaha


Ya Alya:

Ayam daging x bleh mkn..termasuk le kiub pati..hehehe..itu le masa kecik2 lu time kenduri (org jawa) wajib ade pegedel..kosong je pon..mmg sedap gak. Berebut le makan dulu. hehehe..okle buat kosong je le kan..

Farah . 5577 said...

sama la kite..
farah pun xde selera, buka slalu ngan air n kuih je.. dlm kul 10 br telan nasi sikit2.. tu pun sbb xnak biar perut kosong n minum susu.
sahur pun minum susu n kurma jerk.

ApasH said...

Farah:

Susu?? haiyooo sgt le tak bleh nk terima skang ni. Konpem kuar balik. MIL & en.hubby dok bising2 soh minum. Tapi tekak sy yg tanggung ye..dari bleh terima seciput nasi tu..bila minum susu..semua kuar balik..lagi x berbaloi. So..tunggu loya + muntah ni hilang lu baru minum..=P

CuppyCakeMommy said...

sambal ikan bilis kering is the best masa sahur..

Rozie Rais said...

hehe..apash, macam org sarawakla pash..kitorg kalo time pantang (yg tak pantang pon bedal skali) suke tumbuk ikan bilis ngan halia, pastu goreng ngn minyak sket. kalo tak masin taruk garam sket. tryla, mmg best