Wednesday, September 29, 2010

Cerai Susu

Actually susu dh xde pon. Tapi Qaseh masih lagi mintak nenen setiap kali nk tidur or terjaga dr tidur. Wat mcm pacifier je. Actually lama dh nk cerai susu ni. Since Qaseh start amik FM aritu tu. Tapi kesian plak kt Qaseh. So bagi can kat dia sampai 3 Oct ni bila dia dh masuk 18months. MIL pon dh mula suruh sapu pe2 kt B utk bagi Qaseh x mau nenen dah.

Bila fikir2 balik..sedih gak weh..Yelah saya selalu guna "nenen" utk pujuk Qaseh bila dia nangis2..meragam ke ape. Dgn nenen bonding antara kami rasa cam best sgt. Skang even dia dah start FM, masa feeding b4 tidur tu mesti saya peluk2 dia..tepuk2 montot..cium2 Qaseh. Nak bagi suasana lebih kurang cam time "nenen" gak.

Skang ni Qaseh x bleh pisah ngn saya time tidur. Itu melimitkan Qaseh dari "diculik" oleh sesape utk bawak ke mana2 utk bermalam. MIL ade beberapa kali cakap le susah kalau nk berjalan saya xde. Sbb Qaseh time tidur sure carik saya. So kalau dh cerai susu senang le katanya. En.hubby plak siap perli saya " Ala tu bukan anak yg x leh tidur mama xde..itu mama yg x leh tidur bila anak takde"....YA!! mmg benar..hehehehe...

Saya bukan ibu breastfeed yg tegar. Hanya survived utk setahun dalam bidang pam susu. Kemudian surrender. Bagi direct feeding je bila di rumah. Lama2 bila dh kurang demand supply pon xde le kan. Bagi saya direct feeding tu bukan problem nya. Saya still bleh tolerate sakit belakang, pinggang dll sbb bagi direct feeding. Cuma bab pam susu tu yg buat saya tewas!! Lagi le supply saya x sebanyak org lain. Tak pernah berjaya buat stock banyak2..40oz pon x pernah dpt. Mungkin ade hikmah di sebalik tu. Sbb saya xde tempat utk store stock byk2 tu. Tinggal menumpang di rumah MIL..Peti sejuk pon kire tumpang le kan. hahahaha...takkan nk overtake org punyer plak...

So, start ahad malam isnin ni saya akan sapu something di B bagi process cerai susu Qaseh. Kena siap sedia fizikal & mental ni. Konpem melalak x hengat nye bila x dpt nenen. Bila saya usik "Nenen finish!" pon dia dh melalak. Maybe Papa kena take over process menidurkan Qaseh kot. Sabar ke org len menidurkan Qaseh. Dia bukan jenis yg senang tidur. Kalau tidur di buai dulu boleh le tanpa nenen. Mama kena buat2 MIA dulu. So xde le nenen time tidur.

Tapi kan..nak sapu ape eh?? MIL kata sapu bawang putih. My mum lu sapu nescafe...ada org kata asam jawa. Ade suggestion lain tak??

Tapi kan sebelum tidur kena le basuh B dulu kan. Kang x pasal2 semut hurung plak..naya je. Tapi kalau tgh malam Qaseh bangun mintak nenen camne plak? hhhmmmm...

Plss share experience korang bleh...????

9 comments:

M@y said...

Aku xde experience..nasib baik la Hana berenti sendiri sbb aku preggy maybe susu tu rasa lain tu yg dia xnak.Nasib baik gak aku x biar dia wat 'paci' nenen tu.Kalo x mau dia bergayut gak.Hana pun kategori payah tido..mama ada baru bley nyenyak tido kalo x mengamuk..

mama tisya said...

dlu kita ltk asam jawa...so bila tisya isap die ckp masam so die tkmo..lama2 okla...tp kdg2 die nk jugak...tp kita tk bg kita ckp susu masam so lama2 die phm ..tisya pn time tu dh 2thn 6bln..mmg dh nekad kita nk stop

Mek Rose said...

ya Allah..sedih plak sy baca posting ni..sayu je rasa. sbb nen tu adalah pemujuk terbaik utk anak sy..tiap kali dia menangis, merajuk, nenen la pemujuk terbaik..

tapi nak wat camne kan..awak terpaksa..

ermm..ade org kate letak batang wali, pahit. tapi tak tahula mane nak cari. kg2 banyakla..

oh ya,
utk anak ke-2. sy rasa awak kene pam dari awal. cam sy pon, anak pertama kesilapan dia tak pam sebelum masuk keje. sudahnye stok susu tak cukup. tapi alhamdulillah, ALlah tolong, stock susu ade kembali n susu kembali meriah..
selain tu, utk tidak 'menumpang' peti MIL ape kate u beli Deep freezer..khas utk susu..:-)

Unknown said...

sungguh mencabar kan kak..huda berniat if selagi leh bf husna,huda nak teruskanla..if dh xleh nnti baru fikir camne nk putus bf..sedih2

Puan ApasH said...

May:

Senang le kalau dia nk berenti sendiri..x yah susah2..

mama tisya:

Kalau anak tu dh lebih 2thn senang skit kot sbb dorg dh besar. Lebih paham ckp kita.

NM said...

aku tak letak apa2.tapi bila sara minta aku kasi mcm2 alsan sampai dia melalak ke ape ke..tahla aku cuba pretend hati kering. tapi tu la ada org tak sanggup wat camtu..lama2 dlm seminggu tu dia dh lupa, tak minta dah..

Puan ApasH said...

rose:

Maybe sbb saya consider beli pump lepas bersalin. Jadinya 2 weeks lepas bersalin baru terima.

Terus try pump..tapi mmg x dapat banyak. Bila start kerja stock EBM ade bape kerat je..huhuhu..

Mmg dh terfikir mesti ade yg suggest deep freezer. Macam x mampu plak. Haritu abih duit utk pump..x mampu plak nk beli deep freezer. Lgpon mcm xde tempat nk letak la. Kalau kali ni nk beli kena bincang betul2 ngn hubby.

Puan ApasH said...

Huda:

mmg mencabar. Sedih sbb x berjaya teruskan BF pon ada. Lagi2 bila tiap2 bulan kena beli susu Qaseh saje dh RM200..kalau BF kan jimat. Lagi2 adik Qaseh on d way ni..Expenses makin btambah. Saving utk anak2 kena tambah gak..Mcm lebih kuat berazam utk BF adik Qaseh nanti. Dah ade experience skit so lebih prepare banding dulu kan.

Mintak2 spectra 3 akak still bleh guna. Maybe just ganti brg2 plastik dia je sbb dh tukar kaler kuning..

CuppyCakeMommy said...

sedihhhhhnya...my time will come soon..tapistill taknak fikir lagi..