Thursday, May 26, 2011

Macaron vs Macaroon


Ini Macaron

Source: Wikipedia


Dan ini Macaroon

Source: Wikipedia


Macaroon ni satu jenis cookies, yg paling glamer kt US Coconut Macaroon. Pernah terjumpa 1 video kat YouTube pasal buat Macaroon ni. Padahal masa tu search video pasal Macaron. Patut le lain macam je. huhuhu

Sebab saya ke Wah Seng tadi (kedai barang2 baking) asked for nozzle tip saiz 12 utk buat Macaron. Then the boss, betulkan sebutan saya "Macaroon". Malas nak argue just senyum. Sebab mmg ada orang panggil Macaroon pon.

Bersembang le ngan tauke tu pasal macaron ni. Cakap pasal Macaron Class and bla..bla.. Then dia ada mention yg dia ada jual Macaroon Mix from Germany. CUMA TAMBAH AIR SAJE.

Confuse gak..Macaron mana ada mix air kan. Even perkakas utk buat macaron pon nak bebas dari air dan minyak. (dari ape yg di ajar dan dari pembacaan saya le). Tapi saya just reply "oohhh" tanpa banyak soal. Sebab saya tak berminat dan nk cepat.

Bila setel bayar sume, baru saya teringat. Maybe Macaroon mix yg tauker tu ckp merujuk kepada Macaroon (cookies) tu. Patut le bleh tambah air. Rasanya betul le kot. Kalau salah fakta tolong betulkan ye.

Cakap pasal macaron ni. 2 malam lepas dah try buat. Tapi tak jadi la plak. Merekah beb. sebiji je jadi le juga. Tapi kaki tak bape lawa. Plan nak try lagi malam ni.

No comments: