Friday, April 1, 2011

Breastfeeding Journey

Dengan kelahiran anak ke-2 ni Visi & Misi dalam breastfeeding lebih jelas. Cewahh.. Kali ni berlainan dari dulu sebab dah ada pengalaman dan ilmu pon dah banyak skit.

Walau camne pon saya tak dapat le BF Hannah dalam sejam yg pertama tu. Saya redha le. Hannah hanya fully BF masa umurnya 3hari. Pada hari pertama saya hanya BF dia lepas ubat bius hilang. Bila saya dah mula terasa kaki sendiri. Masa tu mmg susu takde lagi. Tapi sbb nak bagi colostrum saya BF je. Lgpon nak stimulate penghasilan susu.



Hari ke-2 plak, waktu siang saya constantly BF Hannah. Tapi malam Hannah stay di nursery so nurse sure bagi FM. Hari ke-3 pagi2 saya dah inform nurse lepas mandikan Hannah terus hantar kat saya dan jangan bagi FM. Lagipon saya dah start bengkak susu. So dari haritu sampai hari ke 22 ni Hannah hanya minum susu Mama.

Kali ni juga saya dari awal dah start pump susu. Sebab saya sedar susu saya takde le semeriah orang lain. So better start buat stock dari awal. Tak nak repeat the same mistake time Qaseh lu. Walaupon dah start awal tapi xde le byk pon dapat buat stock. Saya hanya pump 2x je sehari. huhuhu..


Stock yg pump awal2 dulu yg mana sekali pump hanya dpt 1.5oz tak pon 2.0oz saya dah guna. Training bottle fed Hannah. Alhamdulillah setakat ni takde masalah. Even dia kenal puting botol susu dulu baru nenen Mama, takde masalah nipple confusion berlaku. Syukur....

Dari gambar atas tu korang bleh tgk tempat yg saya ada utk store EBM. Siap berkongsi dengan tempat ais. huhuhu..Itu yg berhajat nk beli deep freezer.

Moga2 perjalanan breastfeeding saya kali ni akan berjaya sampai ke 2tahun. Amin....

6 comments:

Mummy_Fuzz said...

Salam,congrats for your new bundle of joy...saya tgh tunggu hari je ni, due end of april for my 3rd child..Insyaallah kalau mmmg kita dah ada niat dr early pregnancy nak BF baby...dgn izinNYA kita akan berjaya jugak..dulu saya pun camtu, 1st child mmg x lama BF masa dlm pantang aje..bila 2nd child hubby pun byk support, sampai 2 tahun lebih jugak my 2nd child BF...then bila saya pregnant, dia stop sendiri..rasa puas sgt bila tgk anak minum susu kita...anyway salam perkenalan dari saya...Fadel.

Mek Rose said...

gud luck!

Unknown said...

amin :) moga tercapat cita2 kita ye kak :)

mama salmi said...

apash, moga misi bf kali ini bjaya...chaiyok2..usaha tangga jaya..:) mie pun berazam nk beli deep freezer nnt bila yg 2nd nih menyusul bln 10 nnt..:)

Puan ApasH said...

fadel:

salam kenal. Thanks sbb sudi jenguk blog saya. dah tak lama lagi tu. Semoga dipermudahkan segalanya ye.

Saya masa anak 1st sempat BF setahun je. huhuhu

Naz Nur Nhazzla said...

Insyaallah...berjaya