Friday, June 29, 2012

Sms sombong punca batal tempahan.

Ada mcm headline Harian Metro tak?? hahahaha

Oh blog kesayangan ku, yang sentiasa menjadi penyimpan cerita dan tempat meluahkan perasaan. Siap sedia la menerima kisah kali ini. huhuhu..

Of course, sape yg mmg ikut blog ni dah tau saya buat biz home made cake. So kisah kali ni pasal tempahan cake.

Ahad lepas, insan bernama Ayu call dlm 2.30ptg utk order Rainbow Cake utk wedding, 10biji cupcakes nk susun tepi2 cake dan lagi 50biji cuppies utk cukur jambul. Ayu buat biz pelamin di Ipoh. Candy buffet pon dia buat. Di samping tu dia juga ada pm ni FB. Tunjuk design2 yg dia nak. Dan janji akan bayar deposit.

Dlm biz ni saya tetapkan kalau order lebih rm100 kena byr deposit. Order Ayu ni total Rm190..so kena le byr deposit.

Hari selasa saya sms lagi, minta bayar deposit untuk konpemkan order. Dia reply ";)kay dear..i kat kl ni. i balik ipoh i transfer kat u yer. Confirm ye. Jumaat pagi kita amik brg"

Saya pon ok...sampai le hari khamis. Order nk amik pagi jumaat, sah2 khamis kena start baking. Saya pon sms, pm kat fb dan whatsapp sekali. Sms saya just simple "Salam. Dah bayar deposit ke? Sy nk proceed baking ni"

Tanpa ada perasaan sombong. Cuma agak panas hati sebab dia diam je. Masa kat whatsapp mula2 saya bagi "salam"... dia jawab. Bila saya tanya pasal deposit..dia tak jawab2..

Tunggu sejam mcm tu takde juga reply pe2. Last2 saya call. Tanya pasal desposit. Jadi ke tak? Sebelum saya start buat kek2 tu. Dia jawab "Tak jadi le. Sbb sms U mcm sombong"....
Pulak dah. Ok le..dah cancel nk buat cane. Malas nk marah2. Tapi hati mmg tak puas hati kata kita sombong.

Kalau nak cancel, at least inform le bgtau cancel order. Ni diam2 gitu je. Berhati perut le skit. Tak fikir ke kot2 kalau saya dh start buat kek tu? Rugi le...pastu penat je. Kalau cancel maknanya bukan rezeki saya. Saya redho je..pasti ada rezeki lain.

Sebabkan hati agak panas, sy share kat FB. Tak lama pastu, dpt sms dari Ayu tu . " U sorry cz xjd. i 4word msg u pd my cust. dia pun kate msg u mcm sombong. dah berjaya,mcm eksen. maaf le tu pendapat we ouls. tp mybe u dah bejaya pun, cume klu pd i mcm x sesuai ayat tu. maybe u byk order, xnak layan sgt order we ouls. ape2 pon selamat berbusnes. maaf ye"

Dah kata saya sombong..skang tambah kata saya eksen pula sebab dah berjaya. Berjaya mana le sgt. buat kek kat dapur rumah je pon. Alahai...

Kalau dari awal sms bgtau "Maaf ye terpaksa cancel order disebabkan oleh hal tak dpt dielakkan. Tu sbb tak bayar2 deposit" Ni nak tunggu sampai kita yang call dia baru nak ckp cancel.

Mende dah jadi pon. Pengajaran buat saya, kena bermulut manis kot. Saya mmg kureng skit ayat2 manis ni. Dari dulu lagi. Tak reti nk berbunga2. Sy jenis cakap straight to the point. Tu sbb dr awal saya tau saya akan fail jadi salesman. Tak pandai le...

Pada customer2 saya sebelum2 ni, maaf le kot2 korang pon ada terasa hati dgn saya. Mmg ramai kata muka saya garang or muka sombong..tapi hati tarak sombong woo.. Don't judge a book by its cover. ^____^

Bab Ayu tu, sebelum ni mmg saya pernah dinasihat oleh seseorang untuk hati2 bila dia nk order kek. Sbb dia ske main harga. Order sana..order sini...carik yg plg murah dia bleh dapat. Dia order on behalf customer dia. Bila nk confirm order..senyap je. selama ni dia hanya tanya di FB..so saya pon tak amik berat sgt. sbb dia tak nampak serius nk order.

Disebabkan dia dah call & janji nk byr deposit, saya pon boleh lah,. Maybe kali ni dia betul2 nk order. Tapi, bab hati2 tu mmg alert le. Tu yg tunggu deposit baru nak start baking.

Saya berharap agar dapat dijauhkan dari perkara2 mcm ni lagi. Dan semoga saya dapat improve dalam communication skill "mulut manis' tu....huhuhu

Terlepas order Ayu, alhamdulillah masuk order lain. 3biji kek kontinental berjaya saya buat malam tadi. Pecan Heaven, Choc Mascarpone & Black forest. ^___^ I like!!

I LOVE BAKING SO MUCH!! walaupon penat wehhhh

1 comment:

Hasina Terebuzzu said...

panas jugak hati aku baca.. dh salah lg nk kata kita mcm2... eeee... mau je aku balas!

apash... next time ko wat promo kt fb tu.. ko tekankan psl depo.. kalo nk tempah.. jumlah melebihi rm100 mesti kena deposit.. keep repeating that.. biar semua paham...

then kalo ada yg PM / inbox / or sms.. ko rephrase balik psl deposit ni.. ckp ler.. bukan nk kata sombong atau apa.. saya belajar dr pengalaman... jd sebab tu sblm start baking ko kena terima deposit.. ok?

jgn risau apash.. tak luak pon rezeki ngn dia...